Dietistaktuellt

  • Senaste numret
    • Tidigare nummer
      • 1.09 – pedriatrik
      • 2.09 – obesitas & diabetes
      • 3.09 – hälsokost
      • 4.09 – allergi/celiaki
      • 5.09 – geriatrik & sjukhuskost
      • 6.09 – livsmedelspecial
      • 1.08 – barn & ungdom
      • 2.08 – obesitas & diabetes
      • 3.08 – dryck
      • 4.08 – allergi
      • 5.08 – geriatrik
      • 6.08 – mat & miljö
  • Om Dietistaktuellt
    • Dietistens roll
    • Kontaktinformation
      • Kontaktformulär
  • Redaktionen
    • Referensråd
    • Skriva manus
      • Omfång och redigering
      • Att tänka på vid framställning av manus
        • Riktlinjer för vetenskaplig artikel
      • Små språkliga tips
      • C- eller D-uppsats
      • Checklista
  • Prenumerera
    • Formulär
  • Annonsera
    • Annonspolicy
    • Upplaga
  • Aktuellt
    • Lediga jobb
    • Kalendarium 2010
  • Länktips
    • Enskilda dietister
    • Dietistorganisationer och föreningar
    • Myndigheter och företag
    • Forskning och utbildning
    • Tro och vetande
  • Kontakta oss

Hela artikeln om dieter i NEJM

2009-02-26 | 11:35

Läs hela artikeln i tidskriften New England Journal of Medicine (pdf)

Val av diet oviktig

| 11:27

 

Ny koststudie: Val av diet oviktigt – minskat energiintag och kompetent rådgivning ger viktminskning Fler dietister behövs för att möta överviktigas individuella behov Idag publiceras en stor och välgjord studie i New England Journal of Medicine* som pekar mot att valet av diet har underordnad betydelse för att nå effekt i behandling av övervikt och fetma. Begränsat energiintag och mer motion, tillsammans med regelbundet stöd och rådgivning, har störst positiv inverkan på vikten.

I studien, som varade i två år, jämfördes olika koster med olika fördelning av fett, protein och kolhydrat. Hos de drygt 800 deltagarna var minskningen i vikt och midjemått densamma, oavsett diet. Det som har betydelse för viktminskningen är att minska kaloriintaget och öka förbrukningen, d v s motionera mer. – Detta är egentligen inte någon ny kunskap, menar Ingrid Larsson, legitimerad dietist och medicine doktor på Sahlgrenska universitetssjukhuset. För att gå ner i vikt måste man äta mindre och röra på sig mer. Resultaten visar också att stöd och rådgivning av kompetent personal är viktigt för den som vill gå ned i vikt. De deltagare som fick rådgivning – individuellt och i grupp – var mer framgångsrika i sin viktminskning än övriga. – Övervikt och fetma innebär ökad risk för hjärtkärlsjukdomar. Till den här patientgruppen är det extra viktigt med kompetent rådgivning av dietist, då kosten ska vara hälsomässigt optimal i ett långsiktigt perspektiv. * Referens: N Engl J Med 2009;360:859-73. 

Källa: Dietisternas Riksförbund

Obesity During Pregnancy Associated With Increased Risk of Birth Defects

2009-02-11 | 16:00

For women who are obese during pregnancy there is an associated increased risk of certain birth defects, such as spina bifida and neural tube defects, although the absolute increase in risk is likely to be small, according to an analysis of previous studies, reported in the February 11 issue of JAMA. 

Source: JAMA, 11-Feb-2009

Ny avhandling: Nutritional support among cancer patients enrolled in palliative home care services”.

2009-02-09 | 19:42

Dietist Ylva Orrevall (Karolinska Institutet) disputerade den 5 december på sin avhandlig “Nutritional support among cancer patients enrolled in palliative home care services”.

ABSTRACT

Nutritional problems are common in palliative cancer care. Little is known about nutritional

problems and nutritional support in home care.

AIMS: The primary aim of this thesis was to investigate experiences of nutritional problems and home nutritional support, with a special focus on home parenteral nutrition (HPN), from the perspectives of cancer patients and their family members. Further aims were to investigate the prevalence of nutritional risk and use of nutritional support among cancer patients enrolled in palliative home care services.

METHODS: Two explorative studies were conducted. The first was a qualitative interview study with 13 cancer patients with experience of HPN and 11 of their family members. In a second study 621 patients with various malignant diseases participated in structured telephone interviews. These patients were recruited from all 21 palliative home care services in the Stockholm region.

RESULTS:

Paper I: Patients and family members described the nutritional situation prior to HPN as a source of worry and often desperation. Patients reported that they wanted and tried to eat, but were unable to do so. Family members experienced powerlessness and frustration when they could not enable the patient to eat. A lack of attention to nutritional problems by hospital staff was described. HPN was offered at a point when patients and family no longer felt able to solve the nutritional problems themselves.

Paper II: The most salient experience of HPN described by patients and family members was a sense of relief and security that nutritional needs were met. This was said to have a direct and positive effect on quality of life, and on body weight, level of energy and strength, and activity. Positive statements about HPN were often coupled to the benefits of being enrolled in palliative home care. The most salient negative effect of HPN was described as related to restrictions in family life and social contacts. However, benefits of the HPN treatment were generally said to outweigh negative aspects.

Paper III: Sixty-eight percent of the 621 interviewed patients were scored as at nutritional risk according to the modified version of NRS-2002. Nutritional support, mainly oral nutritional supplements, was used by 55% of the patients. Fourteen percent of all patients used artificial nutrition, i.e. HPN or home enternal tube feeding (HETF).

Use of nutritional support was related to low BMI and severe weight loss, and was more common in patients with shorter survival times.

Paper IV: HPN was more common (11%) than HETF (3%). Artificial nutrition was usually introduced more than four months before death. Three of four HPN recipients also had solid food intake. HPN use was associated with eating difficulties, nausea/vomiting, and fatigue rather than gastrointestinal problems per se. HETF was generally used for patients with problems chewing and/or swallowing.

CONCLUSIONS: A desperate and chaotic nutritional situation in the family led to a willingness to accept HPN. The patients and their family members experienced physical, social and psychological benefits of HPN. Nutritional support was used to treat already malnourished patients with short survival times, rather than to prevent malnutrition. Contrary to existing guidelines, HPN was used to supplement oral intake, and not only for patients with a nonfunctioning gastrointestinal tract. A more structured approach to nutritional issues taking life expectancy and psychosocial aspects into consideration could help identify potential candidates for nutritional support. There remains a need to investigate how to best individualise use of nutritional support for patients in palliative phases.

ISBN 978-91-7409-161-8

« Tidigare

Senaste nytt

  • Abstinens från fet mat kan ge ångest och sockersug
  • Stenåldersskandinaver kunde inte dricka mjölk
  • Ökad kunskap om tarmflorans betydelse genom nytt samarbete
  • Study Shows Only a Weak Link Between Fruit and Vegetable Intake and Reduced Risk of Cancer
  • Care candle

    Hitta bra hälsoprodukter på allbynature.se.